Van trouw deelnemer tot energieke hoofdsponsor

’S-HEERENBERG – Nog maar net aangetreden als de nieuwe hoofdsponsor zit Peter Pas, directeur van Pfixx Solar, zich er al vrolijk tegenaan te bemoeien. Hoogste tijd, zo vindt de in Lengel neergestreken Arnhemmer, voor het toevoegen van een bedrijvenloop aan het programma van de Montferland Run. „Het is de aard van het beestje. Als ik ergens instap, wil ik ook meedenken”, vertelt de 48-jarige ondernemer in de door zonnepanelen gedomineerde ontvangstruimte van zijn bedrijf.

Het is donderdagmiddag vier uur, exact één etmaal voordat de werkweek in de ’s-Heerenbergse onderneming gezamenlijk wordt afgesloten. Niet met een borrel, maar door de hardloopspullen aan te trekken en te gaan rennen. „Elke keer weer een feestje”, zegt initiatiefnemer Pas, die bijna de helft van zijn werknemers zo gek heeft gekregen mee te doen. Komende zondag moet blijken of de gezamenlijke trainingen zich ook vertalen in tijdwinst, maar nu al spreekt Pas van een succes. „Je leert elkaar op een andere manier kennen. Het vergroot de saamhorigheid. En het is gezond. Van lopen word je niet moe, maar krijg je juist energie.” Die visie heeft Pas ook kunnen overbrengen op andere ondernemingen op het ’s-Heerenbergse bedrijventerrein en zelfs de gemeente Montferland. „De wekelijkse training is al lang geen exclusief Pfixx Solar-uitje meer. Bedrijven om ons heen hebben zich aangesloten en de gemeente draagt ook bij.

In eerste instantie richten we ons op de Montferland Run, maar nu al staat vast dat we na 2 december gewoon doorgaan met de wekelijkse training en de schema’s die daarbij horen. Omdat het voor heel veel meerwaarde zorgt.” Dat woord, meerwaarde, valt even later in het gesprek opnieuw als devraag op tafel komt waarom Pfixx Solar zijn ‘zonnig’ verdiende centjes in de Montferland Run is gaan steken. Pas: „We willen graag op de Nederlandse markt doorbreken. Dankzij onze Solar Park-projecten in met name Duitsland kunnen we groot inkopen en de panelen hier in Nederland goedkoop aanbieden. Sowieso is de prijs van de panelen fors gedaald. Terwijl het rendement juist is toegenomen. Had je voor een paar jaar terug nog twaalf jaar nodig om als particulier je investering in zonnepanelen terug te verdienen, nu is dat nog maar zes jaar. En dan heb je daarna nog eens minimaal veertien jaar geen stroomkosten meer. Daarom is het goed juist nu onze naamsbekendheid te vergroten. De tijd is er rijp voor. Daarnaast voelen we ons als ’s-Heerenbergs bedrijf betrokken bij de Montferland Run. Het is toch geweldig dat in zo’n klein stadje zoiets moois en groots elk jaar kan plaatsvinden.” Het voortbestaan hing dit jaar even aan een zijden draad, omdat Wincanton overging in andere handen en terugtrad als de belangrijkste geldschieter. Pas: „Zo is het allemaal begonnen. Carlo Jansen, de organisator, was op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor en klopte ook bij ons aan. We waren meteen geïnteresseerd. Enerzijds om persoonlijke redenen, want ik loop al jaren mee en beleef daar heel veel plezier aan.

Als recreant heb je het gevoel dat je met die wereldtoppers op loopt. In werkelijkheid zie je ze pas ruim een half uur later bij de finish weer terug, maar het gevoel dat je samen dezelfde prestatie hebt geleverd, overheerst. Los van mijn persoonlijke component, zagen we hier op kantoor meteen de match. Wij zijn ook bezig met energie, met een schoon milieu, met behoud en genieten van de natuur.” Pas plaatst de sponsoring van de Montferland Run onder ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’. „Veel bedrijven hebben daar de mond vol van, maar belijden het nauwelijks. Ik hoop dat wij nu het goede voorbeeld geven. Ja, de consequenties moet je ook willen aanvaarden. Iets minder winst maken bijvoorbeeld. Daar is niet aan te ontkomen.” In een groeimarkt als die van de zonne(panelen)energie gaan de kosten voor de baat uit. Pas: „Je moet durven investeren. Maar dan wel in zaken die kunnen renderen. Ik denk wel te mogen zeggen dat we op de goede weg zijn.

Dit jaar hebben we voor twintig megawatt geïnstalleerd. Dat was vorig jaar nog twaalf megawatt en in 2010 slechts vier megawatt. Maar nog praat je over kleine aantallen. In Duitsland is alleen in 2012 al zevenduizend megawatt aan installaties geplaatst. Duitsland produceert, afhankelijk van de regio, 14 tot 30 procent schone energie. In Nederland komen we niet veel verder dan 4 procent. We hebben dus nog een hele wereld te winnen. Ja, ik zie kansen. Grote kansen.”